středa 22. dubna 2020

PETRA DVOŘÁKOVÁ: Dědina

Tuto knihy jsem vyhrála :-) na IG. A moc za ni děkuji. Ráda objevují nové ( pro mě nové) autory od kterých jsem nic nečetla. Navíc má tato kniha na obálce talířek, který měla doma moje babička, jen bez nápisu Jednota :-)


Tato kniha nemá hlavního hrdinu. Jsou jimi všichni obyvatelé dědiny. Každou kapitolu "píše" některý z obyvatel, ať už Zbyňa, Laďa, Maruna nebo Josef. Někdo se trápí z hospodářstvím, jiný z cizoložstvím, další se snaží pomoct skoro každému, jiný zahlíží na všechny a vidí v nich jen to špatné......

Kniha je psaná v nářečí což by mohlo někomu vadit. Mně ne. Slyšela jsem o knize mluvit v tom smyslu, že je z ní čtenářka velmi smutná nebo rozhořčená atd.
Já ji brala s nadhledem a spíše se jí ( knize) smála. Paní autorka nevidí lidi na vesnici nikterak růžově. Pokud bychom si to brali osobně,my, žijící na vesnici, mohla by nás kniha až urazit. Já si říkám, že kniha by se klidně mohla jmenovat VELKOMĚSTO, protože povahy popsané v ní jsou všude.
Jen si říkám, že pokud někdo tuto knihu vezme vážně, bude si o lidech z vesnice myslet hodně nepěkné věci. Což je naprostý nesmysl :-)


Vím, že i ostatní knihy této autorky jsou v podobném depresivním a pesimistickým duchu. Její kniha Chirurg se odehrává ve zdravotnictví. Jelikož tam pracuji a asi by se mě mohlo dotknout co tam píše, NECHCI JI :-)

Ale pokud mám knihu hodnotit jako takovou....vlastně se mi líbila. Styl psaní byl svižný a pořád se v ní něco dělo.
Obyčejné, malé příběhy obyčejných lidí.


A pokud máte raději videa, tady je odkaz na mé přečteno měsíce Února.



HODNOCENÍ



ANOTACE

Lehce humorný příběh jedné současné vesnice.

Hranice rozorané mezi poli i lidmi. Hospoda, malá prodejna, zabíjačky… a sám život. Nevěra a jeden nezdařený pohřeb. Nemoderní výchovné metody a rozšlápnuté kuře. Babka s dědkem srostlí jak dva stromy. Život, tady ještě stále spjatý s půdou, zvířaty a hospodařením. To všechno j
e Dědina, tragikomický příběh vyprávěný očima jejích obyvatel.

Sedlák Josef se marně trápí, proč jeho syn Zbyňa odmítá převzít hospodářství, když je tolik co napravovat na polích zničených v družstvu. Vavirci počítají, kde by mohla ukápnout další koruna, dobrosrdečná prodavačka Maruna se snaží být s každým zadobře a řezník Láďa se dobývá pod cizí sukni a přitom řeší, jak uživit rodinu. A malá Petruna? Ta chvilku neposedí.

Na pozadí lehce humorného vyprávění se před čtenářem odkrývá venkovské hemžení v nepřikrášlené nahotě. Přirozená fyzická blízkost hrdinů, jejich společná práce, jejich touha po lepším živobytí až vypočítavost jsou zdrojem věčných svárů i svázanosti a také marné snahy vyléčit minulé rány. Svižné vyprávění formanovského střihu, které však není cynické; nikoho nesoudí a co je podstatné — nenudí.



3 komentáře:

  1. O této knize jsem už slyšela a docela mě láká, mám ji na svém seznamu, takže až se mi jednou dostane do ruky, tak si ji ráda přečtu :) Docela si teď v poslední době pořizuji knihy českých autorů

    OdpovědětVymazat
  2. Mně trochu odrazuje to nářečí - v psaném textu nářečí nějak nemusím.

    OdpovědětVymazat
  3. Dědina na mě čeká, tak jsem zvědavá :)

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mě vždy potěší. Hezký den.