sobota 16. června 2018

JUSSI VALTONEN: Oni nevědí, co činí

Dlouho jsem uvažovala jestli přijat nabídku nakladatelství LEDA a tuhle knihu vzít k recenzi. Lákalo mě, že se jedná o psychologické drama, na druhou mě odrazovalo to, že o ní někdo mluví jako o techno thrilleru.
Taky se mi moc líbí obálka....a to rozhodlo :-)



Joe Chayefski je americký vědec, který se ve Finsku zamiluje. Ožení se tam, zplodí syna, rozvede se a vrátí do Ameriky.

Tam rozjede velmi úspěšnou kariéru vědce. Založí si novou rodinu. Zplodí dvě dcery a žije svůj americký sen.

Jediným temným bodem jsou aktivisté, kteří jsou čím dál hlasitější. Brojí proti výzkumu, který dělá pokusy na zvířatech. Nechce slyšel argumenty. 

Situace je čím dál napjatější. Výhrůžky Joeově rodině jsou na denním pořádku.

K tomu všemu se jeho starší dcera zaprodá firmě, která slibuje nový život.
Přístroj Aim se napojí na váš mozek a předestírá vám všechno na co si vzpomenete, ještě než si na to vzpomenete. 


Jeho finský syn vyrůstá bez otce, i když otčíma mu máma pořídila. Má dva malé brášky a sní o tom, že se jednou setká s tátou. Je velmi chytrý, nadaný a....vzpurný. 
Zajímají ho věci týkající se ekologie, fungování světa, dotýkají se ho věci spojené s výzkumem na zvířatech.

Jednoho dne odjede do Ameriky. 


Tato kniha je neskutečně....jiná než co jsem čekala. Četla jsem ji snad měsíc. Není to typ knihy, ke které sednete a za den ji " zhltnete". Tato od vás vyžaduje soustředění, čas. 
Jedná se v ní o důležitých a vážných problémech, které mohou v budoucnosti nastat.

První kapitola, která je z pohledu Aliny, mě skoro odradila. Naprosto nicneříkající a nudná slova.
Přišel na řadu Joe a bylo to lepší.
Přesto jsem se čtením trápila a dočetla ji jen proto, že jsem chtěla vědět jak to všechno zapadne.

Ke konci mě kniha bavila nejvíce a úplný konec byl......vlastně hodně uvěřitelný a americký.


Kniha má mnoho příznivců a je velmi dobře hodnocená odborníky.
Já se kloním na stranu těch, kterým se nelíbila.
Nejspíše nejsem tak náročný čtenář, mám ráda jednodušší a přehlednější příběhy.
Přesto děkuji nakladatelství LEDA, že jsem si mohla rozšířit obzor :-)


HODNOCENÍ:




ANOTACE

Úspěšný neurovědec Joe Chayefski je muž s mnoha problémy, a to nejen takovými, které občas sami zažíváme, ale i mnohem méně obvyklými. Jeho žena je zahlcena prací, dcera tráví většinu času se smartphonem nejnovější generace a kdosi neznámý začal obtěžovat rodinu protesty proti Joeovým laboratorním pokusům na zvířatech. Nějak to pravděpodobně souvisí také s jeho bývalou ženou, která žije ve Finsku, a jejich synem. Ve snaze bránit svoji novou, americkou rodinu před násilím a svou dceru před zneužíváním bezohlednou technologickou firmou je Joe donucen přehodnotit své postoje a podniknout drastické kroky, aby zachránil ty, které miluje.

Valtonenův velký společenský román, který se z větší části odehrává v blízké budoucnosti, přináší vypjaté psychologické drama, jehož některé pasáže spadají do žánru techno-thrilleru nebo dokonce techno-hororu. Role zločinců přísluší bezskrupulózním technologickým firmám, mediálním monopolům, farmaceutickému průmyslu a teroristickým buňkám. Hlavní postavy románu pronásleduje neklid a nespokojenost se současným světem, citové odcizení i vzájemné neporozumění mezi evropskou a americkou kulturou. Ze všeho nejvíc ale trpí nezamýšlenými důsledky svých vlastních činů v komplikovaném globálním prostředí.

Vyplatí se přečíst pozorně těch několik set stran? V tomto případě ano. Valtonenovy postavy – především sám Joe, jeho bývalá manželka Alina a jejich syn Samuel – jsou komplikované, plasticky zobrazené osobnosti, usilující o život v pravdě a současně podléhající klamným iluzím. Na povrch se dostávají staré, hluboké problémy, ale také ještě znepokojivější otázky, které souvisejí se zneužíváním digitálních technologií a psychofarmak. Budoucnost, kterou román zachycuje, se totiž už začala dít, třebaže kniha dramatičnost jejích projevů zatím daleko překonává.

Román oceněný prestižní literární cenou Finlandia (2014) byl dosud přeložen do devíti jazyků a jen ve Finsku se ho prodalo přes sto deset tisíc výtisků.

1 komentář:

  1. Taky mám radši jednodušší příběhy, takže asi nebude nic pro mě, ale minimálně ta obálka je super:D.
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mě vždy potěší. Hezký den.