úterý 2. srpna 2022

YRSA SIGURDARDÓTTIR: PANENKA

 Yrsa Sigurdardóttir je islandská autorka kriminálek a thrillerů. Já na každý její thriller s dvojicí Huldara a Freyi čekám a neskutečně se těším.

Četla jsem je všechny - DNA, ČERNÁ DÍRA, KATARZE i POPRAVA.

Malá Rósa najde v moři panenku. Je to opravdu odpudivá věcička, plná svilejšů a jiných mořských potvor. Rósa ji ale umanutě chce a její matka nemá to srdce panenku zahodit zpátky do moře. V posledních letech si "užily" hodně špatného.
Tak se dostane panenka k Róse domů.
Ráno je panenka pryč a matku nalezne malá Rósa v koupelně v tratolišti krve.

Uplyne 5 let a Huldar začíná řešit nález kostí v moři - komu patří a jak se tam dostaly?
Freya je přizvána k případu nahlášeného sexuálního zneužívání nezletilých.
Dále je zde zabitý bezdomovec....drogy...nezvěstní turisté....

Spousta nitek, které spolu na první dojem nijak nesouvisí. Ale jak už to bývá, všechno souvisí se vším. Obzvláště na tak malém místě jako je Island.


Kniha se opět četla velice dobře. Je tady všechno co od thrilleru očekáváte a vlastně i neočekáváte. Například milostná linka mezi Huldarem a Freyou :-)

Přesto ( a láme mi to srdce) musím říct, že předchozí knihy se mi líbily o trochu více. Tady se mi děj zdál trochu zamotaný, překombinovaný.....trochu jsem se v tom ztrácela a TO SE MI NESTÁVÁ :-)

Na druhou stranu nutno říct, že mám od Yrsy opravdu veeeeliká očekávání. Takže chápu všechny kdo ji ( její knihy) neznají tak dobře jako já, že tuhle knihu vychválí do nebes. A je to v pořádku. Já ji nicméně hodnotím malinko hůře než její starší sestry.


Nakladatelství METAFORA, které ji vydalo, patří k mým nejoblíbenějším. Děkuji za zaslání této knihy.

HODNOCENÍ


ANOTACE

Dísa si vyjela se svou dcerkou Rósou a s kolegou z práce na výlet na rybářské lodi. Jediným úlovkem namísto ryb je ale stará rozbitá panenka z mořského dna, která na první pohled působí zlověstně...

Malé Róse je panenky líto a chce si ji vzít domů. Dísa, která z toho vůbec není nadšená, jí 
to nakonec pod tlakem situace dovolí. Toho večera pak na Facebooku postuje fotku odpudivé panenky ve vaně a ráno… Ráno je panenka pryč. A Dísa leží v koupelně v tratolišti krve mrtvá.

V současnosti se dvojice mladých cizinců chystá tábořit uprostřed islandské přírody. Doufali, že tu najdou příjemně chladivé klima, možnost laciné dovolené a úchvatné záběry, které by mohli nahrát na sociální sítě. Jenže všechno je nějak jinak a zdá se, že rozhodnutí vydat se právě sem, je vyjde příliš draho…

Detektiv Huldar je dost rozmrzelý. Právě se nachází na jednom ze svých nejméně oblíbených míst – na lodi houpající se uprostřed rozbouřeného moře. Policie tu s pomocí nejnovějšího vybavení pátrá po lidských ostatcích na mořském dnu. Identifikace nalezených kostí se však ukáže být mnohem náročnější, než všichni čekali, a policii navíc zamotá hlavu brutální vražda bezdomovce.

Freyja je Huldarovi opět nablízku – policie ji přizvala ke spolupráci na případu nahlášeného sexuálního zneužívání v domově sociální péče o nezletilé. A jak se postupně ukazuje, několik otevřených případů má společného jmenovatele. Ve všech se nějakým způsobem vyskytuje stále jedna a tatáž indicie – zlověstně zírající panenka – a jeden a tentýž svědek – Rósa, zranitelná a v současné chvíli nezvěstná mladá dívka, která před lety tolik toužila po panence vylovené z moře…

Yrsa opět dokazuje, že své příběhy staví na velmi pečlivém studiu reálií a realita umí být drsná, zvlášť když se do hry zamíchají drogy, peníze a závislost. Všechno je o to komplikovanější, že Island je malý. Ve skutečnosti tak malý, že se tu špatné rozhodnutí může každému vrátit s rychlostí a silou zničujícího kulového blesku.



1 komentář:

  1. Já se přiznám, že jsem od autorky nic nečetla a jak tak čtu tvé hodnocení, měla bych to napravit...

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mě vždy potěší. Hezký den.