neděle 24. května 2015

Hrušková povidla

Dnes pro vás mám raritku :-) Řekněte, kolik z vás doma vaří povidla?
Moc asi ne, že? A když, tak možná klasické švestkové.
Ale já si uvařila HRUŠKOVÉ..... Uhádnete na co jsou nejlepší?


Úkol č. 1 je : sehnat sušené hrušky! A to je úkol nadlidský....alespoň tady u nás na Moravě. Naštěstí mám kolem sebe dobré dušičky (děkuji Dáši) a hrušky mám.

Již se koupou :-)
Recepis:
Upozorňuji, že bude, co se týká gramáží, velmi nekonkrétní, protože za a) to není až tak důležité, za b) kdo by chtěl furt něco vážit a za c) každý máme jiné nároky na sladkost :-) d) dělám je poprvé, takže sama pořádně nevím :-)
  • 1 kg sušených, celých, divněvypadajících hrušek, které mi připomínají kouzelné ovoce z fantasy příběhů:-)
  • Cukr- a jsme u toho. Napíšu půl kila a někdo řekne Tolik? A jiný Tak málo? Prostě si ho tam foukněte kolik chcete. Já dávám třtinový, ale není podmínkou úspěchu
  • Badyán, hřebíček, celá skořice- přiměřeně :-)
A to je vše, přátelé.....
 Hrušky dej do hrnce a zalij vodou, ať se pěkně celé koupou. Aby nebyly tak osamělé, přidej koření. A zapal pod hrncem oheň. Vař do změknutí. Trvá to cca hodinečku pouhou.

Uvařeno a scezeno
Sceď tuto nevzhlednou masu ( vodu ale nechej, ta bude ještě potřeba), vyber koření, které už svou práci zde odvedlo. Mimochodem, kuchyní se poline vůně Vánoc :-)
Nyní nastal čas hrušky odstopkovat a zmasakrovat, což znamená-pomlet na masovém mlýnku.
Ano, i s jadřincem.



 Už to vypadá jak povidla, což? :-)

Šup zpět do hrnce, hop na ně cukr a přilij nemnoho vody, ve které se vařily ( doufám, že už neprotekla trubkami?).

 A vařime.....a mícháme....a dle hutnosti přilíváme nebo ne, vodu.  
Za chviličku pouhou, opravdu stačí jen projít varem, je hotovo. Pokud se vám podařilo přilít vody víc než dost, nevadí, vařte do odpaření a požadované hustoty.

Teď už naplníme připravené čisté a suché skleničky, pořádné utáhneme víčka a s láskou uložíme do spíže, kde budou čekat na........

já je dávám vzhůru dnem

Zde ještě nenačančané, bez ubrouskových kloboučků.Toto množství je ze 2 kil hrušek.

Viz otázka na začátku článku: Na co jsou nejlepši hrušková povidla?

No přece na pravé a nefalšované VALAŠSKÉ FRGÁLY :-)

P.S. Recept mám, ale je prý tajný.....ale možná...........:-)








2 komentáře:

  1. Tak hrušková povidla bych si fakt dala. Jenže hrušky nemaje, pustit se do nich nemohu :o)).
    Ála

    OdpovědětVymazat
  2. Mňam, frgály, hned bych si dala. :-) hrušková povidla jsou výborná. :-)
    welcometomyworld

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mě vždy potěší. Hezký den.