neděle 1. září 2024

ŠKVARKY - JAK JE SPRÁVNĚ VYŠKVAŘIT

Jsem původem z vesnice. Dělávali jsme zabíjačky a já škvarky nesnášela. Co jsem ovšem milovala byl chleba se sádlem a cibulí. Vlastně jsem na tom vyrostla :-)

Na sádle se u nás smažilo vždycky. Olej byl trochu nóbl brácha, který jsme moc nekupovali. A já na smažení na sádle nedám dopustit. Takový řízek na sádle....

Takže základem dobrého sádla i škvarků je KVALITNÍ syrové sádlo. 

Věřte mi, že vím co říkám. Jako mladá, chudá rodina jsem musela hledět na cenu. Ale ze syrového sádla koupeného v supermarketu dobré škvarky neuděláte. Prodávají takové placaté desky, které už když krájíte jsou takové....gumové nebo co.
Opravdu, zkoušela jsem to. Sádlo bývá po vyškvaření do žluta a škvarky divně světlé, při škvaření se neoddělují od sebe.....


Kvalitní syrové sádlo je při krájení pevné, bílé, vysoké, s kousky masa. Tohle je koupené od farmáře, řezníka. A to je panečku jiná liga.
Sádla mám asi 2 kg. Nakrájet na kostky cca 2x2x2x cm. Vhodit do hrnce, podlít decánkem vody. Zakrýt poklicí a jedeme. 

Až se objeví sádlo, poklici dám pryč a sleduji tu krásu. Tyhle škvarky se dělají samy. Jasně, že musím občas míchnout. Vidíte tu barvu? Prostě zlátnou před očima.


Někdo sádlo odebírá, někdo ne. Já neodebírala. 
Solení - můžeš hned na začátku. Budeš mít mírně slané i sádlo. Pokud ho chceš mít neslané, osol škvarky ihned po vytažení ze sádla.


A je to. 
Nezapomeň to co se ti přichytilo ke dnu oškrábat. A pak si to přidej k míchaným vajíčkům. 
D E L I K A T E S A.


Dobrou chuť všem milovníkům zašlých časů :-)

9 komentářů:

  1. Míšo, tuhle "kratochvíli" si dopřejeme tak jednou do roka. Většinou tedy v zimě. Jak píšeš, musí být dobré sádlo. Škvarky dělám v domácí pekárně, jde to dobře a pomazánka z nich je skvělá.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Domácí pekárnu mám pořádně uklizenou ve sklepě :-) Používala jsem ji v době jejího největšího boomu, ale škvarky by mě nenapadlo v ní udělat. Dobrý nápad.

      Vymazat
  2. ježiš ty mi děláš chutě.... tedy já zas moc chleba se sádlem ráda neměla, cpala jsem se s ním akorát když jsem byla těhotná. To byl ten nej ukazatel že jsem :D ..... ale škvarky můžu, a smažím na sádle topinky. To je prostě něco jiného než na oleji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co teprve řízky smažené na sádle...jsou luxusní.

      Vymazat
    2. Anebo taková konfitovaná kachní stehna nebo prsa!

      Vymazat
  3. U nás je expert na škvarky manžel. Ale teď si dáme nejspíš nějakou dobu pokoj - manžel má podrážděnou slinivku a bych potřebovala sundat nějaké kilo, takže tuky se budu snažit omezovat. I když tedy dobré teplé škvarky miluju....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na slinivku jsou tučné jídla opravdu nejhorší, pozor na to. Ať je manžel brzy fit.

      Vymazat
  4. Jé, Míšo, škvarky jsem neměla hodně dávno. A teda udělala jsi mi chutě, i když asi by mi pak nebylo úplně nejlíp :)

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mě vždy potěší. Hezký den.