pátek 6. července 2018

RYBÍZOVÝ KOLÁČ zase jinak

Před třemi lety ( a to na chlup) jsem psala článek o rybízovém koláči trochu jinak ( TADY) a letos zde mám další verzi :-)

Kolegyně mi přinese rybíz čerstvě natrhaný a já ho mám nejraději právě v koláči nebo jako marmeládu. Marmeládu doma mám, tak padl los na koláč.
Je manželův nejoblíbenější.

SUROVINY KORPUS
  •  250g hladká mouka
  • 125g Hera
  • 70g cukr
  • 2 žloutky - bílky nechejte stranou
  • 5 cl vody
  • Špetka soli

Vypracuj hladké těsto. Jde to lehce. Tento základní recept na korpus můžeš použít na jakýkoli sladký koláč. Těsto dej na chvilku do lednice a potom rozváděj na cca 1 cm placku, kterou vpracuj do vymazané formy na dort. Okraje odřízni a můžeš z nich udělat samostatný malinkatých koláček, viz fotky.




SUROVINY NÁPLŇ
  • 500g tvaroh - jak vidíte na obrázku, mám ten z Lidlu, který je doporučovaný na koláče. Nicméně já doporučuji spíše obyčejný
  • 1 celé vejce a 1 žloutek - bílek přidejte ke dvěma zbylým z korpusu
  • 1 vanilkový pudingový prášek
  • Rybíz - nepíšu kolik, protože jsem ho nevážila, ale čím více tím lépe :-)
  • Cukr dle chuti
  • Co může i nemusí být je podmáslí ( nebo mléko) na rozředění tvarohu. Já ho dávám cca 1 dcl

POSTUP

Všechny suroviny na náplň smíchej dohromady. Rybíz přidej až nakonec. 

Tvaroh ředím trochou zákysu, mléka nebo podmáslí

Domácí jsou nejlepší :-)

Pudingový prášek zaručí, že náplň nebude tekutá.

Bobulky krásné, červené.....
Vždycky mi zbude těsto a tak dělám malinké koláčky, které si manžel bere do práce.


Nyní vytáhni korpus z lednice, vlij náplň a šup do trouby. Ta je, samozřejmě, rozehřátá. Peču cca 40 minut. 
Mezitím ušlehej z bílků a cukru tuhý sníh a přidej do něj rozmixovaný rybíz ( stačí hrstka). 

Tu misku jsem mohla trochu upravit.....no, co už.

Tato pěna je výborná i samotná. Je to moje vzpomínka na babičku, vždycky nám ji dělala a pak nás bolelo břicho :-)

Rustikální vzor je nejlepší :-)

 Asi 10 minut před dopečením koláč vyjmi z trouby, udělej mu čepici ze sněhu a vlož zpět. Dopeč a hotovo.

Krásně kyselý rybíz se snoubí se sladkostí pěny.....je to delikatesa :-)
Nechejte úplně vychladnout, nejlépe do druhého dne. 



Jak vy nejraději zpracováváte rybíz? Napište mi.


8 komentářů:

  1. vYPADÁ LUXUSNĚ,HNED BYCH SI DALA KOUSEK...RYBÍZ MÁM NEJRADĚJI NA KOLÁČI S DROBENKOU...HEZKÉ VOLNO..ILA

    OdpovědětVymazat
  2. :-D Právě jsem vložila na blog recept na rybízový koláč s tvarohem, který jsem pekla poprvé. Ale je jiný než tvůj... (můžeš kouknout - http://werka13.blog.cz/1807/linecky-rybizovy-kolac-s-tvarohem ) Jinak nejčastěji dělám koláč z jogurtového těsta s drobenkou nebo bublaninu z hrnkového těsta.
    Hezký víkend
    Tenhle ale vypadá zajímavě, ta sněhová čepice je pro mne taky vzpomínka na dětství - babička jí dělala taky, jedli jsme ji vždycky s vdolky nebo lívanci... Od té doby jsem rybízovou pěnu neměla...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, je to asi telepatie :-) Hned jdu na tvůj recept mrknout.

      Vymazat
  3. Rybízu ze zahrádky mám na mrazáku spousty, takže se mi tvůj recept náramně hodí :)

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    OdpovědětVymazat
  4. No pane jo, ten tedy vypadá lákavě :) Já se už aspoň týden chystám na rybízový dort, ale stále nemám čas ho udělat.

    OdpovědětVymazat
  5. Rybíz úplně nemusím, ale tenhle koláč vypadá lákavě :)

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mě vždy potěší. Hezký den.